Jeepney 🚌

Er jeg lokal nu? Not at all, haha, men er et skridt tættere på, fordi jeg for første gang tog jeepney'en helt alene i dag 💪🏼

Hvad er en jeepney, you might ask? Det er Filippinernes svar på lokale busser. Der er ruter med numre, som står på jeepney'erne og man betaler 7 peso (like, 1 kr) for at køre med uanset hvor langt man skal med på ruten. The things is, at konceptet er, at man stiger ind bagfra og så sidder man i siderne. Når man så skal betale, skal man give pengene til chaufføren. Hvornår skal man betale? Bare når man har lyst, det er der ingen regler om. Hvis man sidder længst væk fra chaufføren, så bliver pengene også bare sendt videre ned til ham og det samme med eventuelle byttepenge. Når man så skal af, skal man banke med en mønt på metalbarren i loftet, som man kan holde fast på eller sige "Para po", "Para ho" eller noget på den lokale dialekt, som jeg ikke helt har fanget endnu. Jeg banker bare med mønten, det har jeg fundet virker bedst haha.
Her er et videoklip, hvor jeg sidder i en jeepney. Jeg er på vej til et center, Ayala, og det ligger laaangt fra mig i jeepney-tid. Distancen i sig selv er ikke som sådan langt væk. Det tager mig omkring 30-50 minutter i en, fordi der er trafik! Ved ikke hvor lang tid det ville tage, hvis der ikke var trafik. Under nedenstående klip er der et lille klip fra den kæmpe fir-sporede rundkørsel, der ligger tæt på mig. Jeps, der er fire spor. Hvordan er reglerne i forhold til det? Vi danskere kan dårligt finde ud af to spor, haha. Men har ingen idé om, hvordan det fungerer, til tider tror jeg heller ikke, at de har styr på det 🤷🏻‍♀️ Dog kommer de frem på en eller anden måde, beats me, jeg er bare passager.


Derudover rendte jeg rundt med en rygsæk i dag, som er sikrest at bære foran sig, så man ikke bliver bestjålet.

Udover det åbnede jeg for første gang computeren i dag, sidste blogindlæg blev skrevet på min mobil - ikke holdbart - og har fundet en deeeejlig studiecafe, hvor der er fiber wifi, kontorstole, roligt miljø, roligt klassisk (jule)musik, mulighed for køb af mad i nærheden eller kaffe og andre drikke fra selve caféen og så er der strøm, yes 🙌🏼 Konceptet er så, at man sidder her og den første time koster 50p og hver time derover koster så 35, medmindre man køber en drikkevare, så får man en gratis time. Et par billeder fra mit første besøg i dag fra min plads i hjørnet på anden sal. Man får desuden en gratis enten kaffe eller iste - gæt hvad jeg valgte ❄️

Tidligere i dag startede min praktik også mere eller mindre. Jeg har bare haft så travlt og hygget mig med alt muligt andet, at det kom lidt som en "Nå ja, det skal jeg jo også. Nå ja, det glæder jeg mig jo egentlig til. Årh dét bliver også spændende!". I dag skulle alle vi praktikanter til et orienteringsmøde, som var super godt. Vi fik en masse praktisk at vide i forhold til landet, kulturen, arbejdet og arbejdsmoralen, forskelle fra DK til PH og meget andet. Meget vidste jeg i forvejen, men nogle ting var nye og de var dejlige at få med, hvilket blandet andet var om arbejdsmoralen her til forskel fra DK. Det er nærmest polar opposites. Jeg er alene på mit praktiksted, så skal være meget selvstændig i min prakik. Det er jeg på en måde? Men kan helt klart forbedre mig på det område, hvilket jeg håber denne tur vil hjælpe mig i retning mod.
I morgen skal jeg hen til praktikstedet for første gang og komme ind i sagerne rigtigt. Glæder mig!

On an end note. Who needs this much mayo?

Kommentarer