Praktik 👧🏻👦🏻

Så hvordan går det med det faglige, you might ask? Dette indlæg svarer på det hele (næsten)! Et forholdsvist langt indlæg er på vej og handler udelukkende om faglige aspekter ved min uddannelse til pædagog, så hvis man bare ville følge med i mine oplevelser og ikke det faglige, så kan man allerede nu bare klikke væk (cuz it's prob boring to read 'bout 🤠)

Jeg arbejder i min anden praktik i en institution ejet af organisationen Rise Above Foundation, som er dem, vi alle har fået praktikpladser igennem, fordi de efter mange år har oprettet forbindelser til rigtig mange instututioner rundt omkring i Cebu, som vi studerende kan vælge imellem. De ejer selv to institutioner (så vidt jeg ved): Family Care Center og Community Center, hvor jeg arbejder i Family Care Center. Ud af de omkring 20 (kender ikke det nøjagtige antal) praktikanter fra Danmark, er jeg den ene ud af to, som er alene i mit praktiksted. De andre er enten 2 eller flere og skal derfor arbejde i grupper i nogle af de opgaver vi har fået stillet, hvor jeg og hende så skal arbejde alene.

Family Care Center er en institution for børn mellem 3-5 år, som har vanskelige levevilkår på den ene eller anden måde. Et fælles, som jeg har fundet ud af indtil videre, er, at alle børnenes forældre har lave indkomster. Nogle af fædrene er måske cykelchauffører, hvilket er meget (!!!!) hårdt arbejde. Basically, så cykler de rundt og prøver at finde kunder, som de så kan cykle til deres ønskede destination. Husk at vejret herovre kan være brutalt med 30+ grader og fuld sol og så vidt jeg har observeret er det ikke alle af cyklerne, som har "tag" over sig. Talk about being too hot. Disse mænd skal ikke bare arbejde i den grufulde hede, men samtidig CYKLE rundt med who knows hvor mange mennesker... og hvor meget får de for det? 10 peso per læs. 1 person? 10 peso. 4 personer? 10 peso (så vidt jeg har forstået). Hvis nogen skal længere væk end en eller anden afstand, så bliver det vidst lidt mere end 10 peso, men 10 peso svarer altså kun til 1,25 kroner.
Nogle af mødrene sælger håndlavede tasker eller andet, som de fletter for at få en eller anden indkomst. En gang imellem bliver mødrene i institutionen og fletter tasker og andet i et rum væk fra børnene eller hjælper til i køkkenet eller gør rent eller andet. Livet er hårdt herovre for virkelig mange... I institutionen er der i øjeblikket 15 børn, men til sommer starter nogle af dem i skole, fordi de bliver 6 år. Så tænker jeg, at der er nogle nye børn, som tager deres plads. Dét, at børnene er herovre, gør, at fædrene netop kan være cykelchauffører eller at mødrene kan flette tasker eller andet for at få en slags indkomst. Disse mennesker lever for den daglige indkomst. Dét, de tjener den dag, er dét, de bruger den dag. Tjener du 10 peso? Så har du 10 peso til at brødføde din familie den dag. Tjener du 100 peso? Så har du 100 peso den dag. Så vidt jeg har forstået indtil videre i hvert fald.

Nogle gange er det barsk at tænke på disse menneskers forhold, men derfor er det dejligt, at der er organisationer, som hjælper dem, så godt som det nu er muligt i denne verden. De 15 børn får mad hver hverdag i institutionen og det er da en dejlig tanke på et eller andet plan.

Tilbage til mere praktiste ting af det faglige. Følger en liste med ting, jeg skal lave herovre og en uddybning af hver:
1. Praktikopgave
Deadline d. 3. maj. Dette er den store opgave, som jeg løbende skal lave herovre. Jeg skal opfylde det overordnede kompetencemål, som gerne skulle blive opfyldt ved at opfylde læringsmålene (næste punkt). Der er 7 læringsmål, som hver har et vidensmål og et færdighedsmål. Disse skal jeg have opfyldt inden praktikken er omme. Praktikopgaven er et udpluk af de læringsmål herovre (skal vælge et par stykker ud), som jeg skal have med til den mundtlige eksamen, som jeg skal til, når jeg kommer tilbage til Danmark. Omfanget er vidst på omkring 5 sider plus minus udover at jeg skal have noget kreativt af en eller anden art til selve eksamen.

2. Læringsmål
Deadline d. 18. januar, men også lidt løbnede. Nævnte det lidt i forrige, men jeg skal til hvert læringsmål selv beskrive hvad jeg skal opnå, hvorfor jeg skal opnå det og hvordan jeg vil opnå det. De kan laves lidt om løbende i praktikken, jo mere jeg kommer ind i det, men de overordnede mål er sat - jeg skal bare finde ud af min egen måde at opfylde dem på.

3. Kulturanalyse
Deadline d. 11. januar. Den er afleveret nu, så det er jo super, men den bestod basically af tre aspekter. Det første var beskrivende om landet og kulturen jeg er kommet til, eksempelvis indbyggertal, klima osv. Det andet punkt var om de børn jeg arbejder meds forudsætninger og forhold. Det tredje punkt var en beskrivelse af observationer, analyse af dem, diskussion og vurdering. De to sidste punkter skulle selvfølgelig have en teoretisk vinkel også.

4. Faglige indlæg
Deadline d. 11. februar, d. 11. marts og d. 8. april. Jeg skal skrive om en observation, jeg har gjort mig og analyse det med teoretisk vinkel. Mine medstuderende (to styks) skal give feedback sammen med min lærer og jeg skal give feedback på deres indlæg også.

5. Midtvejs præsentation
Deadline d. 22. februar. Jeg skal lave en powerpointpræsentation om mine mål, hvad min plan er, hvor langt jeg er nået og hvad jeg mangler. Det skal fremvises foran de andre praktikanter og man giver feedback til hinanden i løbet af den dag.

6. Opfylde timekravene
Jeg skal hver måned have 130 timer, hvor 110 af dem er fysiske timer i institutionen. De resterende 20 timer om måneden er studietid, som egentlig ikke skal registreres, hvor timerne i institutionen skal. Hver dag skriver jeg, hvad tid jeg mødte ind og hvad tid jeg gik på mine papirer, jeg fik udleveret i starten og så holder jeg regnskab med det, så jeg er sikker på, at jeg opfylder kravene dér også.

Det var alt for det faglige for denne gang! Nu er jeg også lidt forpustet, haha. Till next time 🤙🏼

Kommentarer

  1. Lyder alt sammen spændende, mange tak for input 😄

    SvarSlet

Send en kommentar